Nieuws‎ > ‎

Samen met 7 collega's naar Roemenie

Geplaatst 17 mrt. 2014 04:29 door Admin Werkhoven   [ 28 apr. 2014 12:59 bijgewerkt ]
 Van 8 tot 15 april heb ik samen met 7 oud-collega's een bezoek gebracht aan een aantal projecten in Reghin, Gurghiu en Brâncoveneşti.

Dinsdagavond kwamen we na een voorspoedige reis rond 21.00 uur in Gurghiu aan. Ons verblijf is het gasthuis van Istvan de jonge dominee van de gereformeerde kerk in Gurghiu. Hij had voor ons een heerlijke ciorba soep klaar gemaakt. De rest van de week zouden we alleen 's morgens het ontbijt in het gasthuis gebruiken. Dit betekende, naast een gehuurd mini-busje, dat we veel bewegingsvrijheid hadden.
    Woensdagmorgen werden we op het gemeentehuis van Gurghiu ontvangen door de burgemeester van Gurghiu, de heer Laurentius Boar. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het Silvic college, een bosbouwschool waar ons 's middags een maaltijd werd aangeboden. Daarna zijn we naar het schilderachtige dorpje Comori gegaan. In dit bergdorpje hebben we de prachtige orthodoxe kerk bezocht. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het cultuurhuis, het oude echtpaar Ciurba, de zigeunerfamilie Stoica, het hoofd van de lagere school de heer Ioan Vultur, de ouders van Maria waar we traditionele kleding konden bewonderen.
Mijn collega's stonden versteld van de gastvrijheid van de mensen die we ontmoetten.
     Donderdagmorgen hebben we de fabriek voor muziekinstrumenten, Hora in Reghin bezocht. Eerst kregen we een rondleiding over het fabrieksterrein en zagen we de enorme houtvoorraden. Op de afdeling waar de professionele snaarinstrumenten worden gebouwd kregen we uitleg hoe een professioneel instrument of contrabas gebouwd wordt. Deze afdeling wordt nu beheerd door meester luthier Marian Marcel, hij is de opvolger van de meester Nagy Bela, die nu met pensioen is.
Rond 10.30 werden we verwacht op de Romaschool in Apalina, waar we ontvangen werden door de directrice en een paar docenten. Daarna zijn we meteen door gegaan naar de school Ioan Bojor. Dit is een school voor beroeps-onderwijs, o.a. horeca en auto-techniek. Na een rondleiding door de keuken en de bakkerij werd ons een voortreffelijke maaltijd aangeboden.
Om 13.00 zijn we vertrokken richting Gurghiu waar we Virginia, docente Engels aan het Silvic College en Vali, commandant van de brandweer in Gurghiu, oppikten. Rond 15.00 na een rit van 25 km over een slechte weg vol gaten en kuilen arriveerden we in Lapusna. Op het terrein van het klooster, hebben we het oude houten kerkje bezocht dat in Comori heeft gestaan.
In het jachtkasteel/huis van Ceausescu stond voor ons een maaltijd klaar, bestaande uit forel en brood. We hebben aan de tafel gezeten waar vele westelijke leiders ook ooit gezeten hebben.
    De meeste indruk heeft het instituut in Brâncoveneşti gemaakt waar we op vrijdagmorgen zijn geweest. Met name de inzet voor de cliënten, zoals de bewoners genoemd worden was indrukwekkend. De middelen waarover men beschikt zijn minimaal. Door de bezuinigingen van de afgelopen jaren is er geen geld meer voor de materialen die bij verschillende therapieën gebruikt worden, zoals plakkaatverf en klei. Een aantal collega's heeft bij het zien van deze noden meteen besloten om een financiële bijdrage te doneren om het fantastische werk, dat door de artsen en therapeuten verricht wordt, mogelijk te maken.
's Middags zijn we naar de stad Tirgu Mures geweest waar we de 'School of Arts' hebben bezocht. Deze school is het best te vergelijken met onze middelbare school waar naast een aantal reguliere vakken heel veel tijd wordt besteed aan kunst en cultuur. Schilderen, sculpturen, beeldhouwwerk en veel muziek. We hebben hier nog kunnen genieten van een privé concert aangeboden door een 17-jarige violist, een 14-jarige pianiste en Eva de directrice samen met een collega.
Na een wandeling door Tîrgu Mureş en een bezoek aan enkele gebouwen hebben we 's avonds gegeten in Laci Czarda, een Hongaars restaurant met een heus gypsy-orkest.
    Zaterdag zijn we naar Sigishoara geweest. Deze stad staat bekend als de geboorteplaats van de jonge Vlad Tepez, bijgenaamd Dracula. Later bekend geworden als graaf Dracula geschreven door Bram Stoker.
Sigishoara is een heel mooie oude stad met veel toeristische potentie en de stad is door de Unesco op de lijst van werelderfgoederen geplaatst.
    Zondag hebben we na een korte rit door Gurghiu een bezoek gebracht aan een markt in Glajarie. 's Middags hebben we een bezoek gebracht aan "The Wooden Church" in Reghin. Ook deze kerk staat op de lijst van werelderfgoederen.
    De laatste dag, maandag zijn we te gast geweest bij de burgemeester van Reghin, mevrouw Maria Precup. Na een bezoek aan het gemeentehuis, gevolgd door een etentje in een restaurant zijn we 's avonds in haar huis te gast geweest.
    Op dinsdagmorgen zijn we na een heerlijk ontbijt, klaar gemaakt door onze gastheer Istvan, om  half acht richting het vliegveld in Cluj Napoca vertrokken.