Reisverslagen

Op de volgende bladzijden staan de reisverhalen die ik tijdens en na de verschillende reizen naar Reghin heb gemaakt.
De eerste reis heb ik in mei 2005 gemaakt samen met mijn zoon Joris die een geweldige steun voor me was en die eindeloos veel geduld heeft moeten opbrengen tijdens onze aanwezigheid op school waar ik voortdurend met een aantal docenten in de weer was om uit te leggen wat een digitale leeromgeving voor ons zou kunnen betekenen en hoe het betreffende programma werkt. Deze instructie deed ik 's ochtends, 's middag en 's avonds gingen we gewoon door.
De donatie betreft 15 systeemkasten van de Philips van Horne Sg uit Weert. De eerste contacten worden gelegd.

In het voorjaar van 2006 heeft Joris me, samen met zijn zus Simone, met het sjouwwerk geholpen toen de computers van de TUE opgehaald moesten worden. Het meest inpakwerk heb ik samen met haar gedaan.
De donatie van de TUE betreft 52 monitoren van 33 kg  per stuk en een veertigtal systeemkasten. Voor het eerst gaat een hele partij computers m.b.v. Bumet Heeze via Debreçen naar Reghin. Vanaf Debreçen rijden we de grens over samen met de vrachtwagen uit Reghin.
De reis in mei 2006 heb ik gemaakt met Simone. Zij heeft mij onderweg wakker gehouden. In deze periode heb ik contact gelegd met de scholen Petru Maior en Ioan Bojor.

Tijdens de reis in juni 2006 ben ik vergezeld door Arno Vervest, systeembeheerder bij de afdeling werktuigbouwkunde van de Tu/e in Eindhoven. We hadden naast kleding en een aantal computers een acculaserprinter en een server bij ons. Arno heeft een deel van zijn vakantiedagen gespendeerd om mij te helpen met de organisatie en installatie van een server en het aan de gang krijgen van een acculaserprinter in het netwerk.

In mei 2007 heb ik de reis met mijn collega Guus Dols gemaakt. Van de ongeveer 800 kg kleding die ik bij me had is ruim de helft naar een weeshuis gegaan de rest rechtstreeks naar hulpbehoevenden. Wij zijn naar de lagere school in Comori geweest. Dit dorpje heeft slechts 100 inwoners en ligt geïsoleerd van de buitenwereld. De school wordt bezocht door 18 leerlingen. Hier hebben we naast 6 computers ook een printer geïnstalleerd. Aan het gymnasium Alexandru Ceusianu hebben we een aantal kostbare sportartikelen kunnen overhandigen.

In april 2008 heb ik de reis gemaakt met mijn dochter Simone en twee van haar vriendinnen. In totaal hadden we twee volle wagens met kleding, schoenen, sportschoenen, speelgoed, uniformen voor de verpleging, incontinentie materiaal, schriften, pennen, ringbanden, computers, monitoren, toetsenborden, muizen, kabels, verlengkabels, stroomblokken, scanners, printers, luidsprekersets.....
De computers waren een donatie van het Strabrechtcollege uit Geldrop. Ook was er een flinke partij computers (60) en monitoren (80) afkomstig uit Brunssum.

In November 2008 ben ik met mijn collega Guus voor het eerst per vliegtuig  naar Roemenië geweest. Voor het eerst ook zonder kleding, computers enz.. De reistijd is wel heel kort en het is bovendien goedkoop.

In April 2009 heb ik samen met mijn dochter kleding en computers gebracht. Twee dagen heen, twee dagen daar en twee dagen terug. De computers waren afkomstig van een ziekenhuis uit Haarlem.

In september 2009 zijn Guus en ik met het vliegtuig geweest. In Gurghiu hebben we gesprekken gevoerd met de burgemeester Laurentiu Boar, het hoofd van de school Marcel Mandru, de heer Vultur, hoofd lagere school, raadslid Maria Ciurba.
In Reghin hebben we de scholen Alexandru Ceusianu en Lucian Blaga bezocht.