Reisverslagen‎ > ‎

2008-11 November

In november 2008 hebben we ons vooral bezig gehouden met het afleggen van bezoeken en het maken van afspraken met directies en docenten van scholen, directie en artsen van het ziekenhuis, de burgemeesters van Reghin en Gurghiu, enz,
Daarnaast hebben we heel veel boeken kunnen kopen met het geld van de sponsoractie van de Basisschool de Bergerhof in het kader van de Boekenweek.
Dinsdag 25/11:

Na een vlucht van ongeveer 2 ½ uur van Dortmund naar Cluj Napoca komen we rond twaalf uur plaatselijke tijd aan. We worden opgehaald door de administrateur Levi van de school. In de namiddag komen we op de school Ioan Bojor aan (theoretisch en beroeps onderwijs op niveau havo/vwo/mbo);

We worden welkom geheten door directrice Sandra Lupescu; het is er erg rommelig, de school wordt gerenoveerd en er lopen schilders en stukadoors rond. De computerlokalen worden opnieuw ingericht. Vier eindexamenleerlingen van het ROC Ter AA werken er gedurende 3 weken aan de aanleg van een computernetwerk, als onderdeel van hun afstudeerproject..De indruk na een korte evaluatie van hun werkzaamheden is dat ze hard werken en binnen de gestelde tijd de klus willen klaren.
Later gaan we naar hotel Marion, waar we een drankje nuttigen samen met de leerlingen en George, onze collega en tussenpersoon van Ioan Bojor. Tot slot van deze eerste dag eten we in het hotel .

Woensdag 26/11:

Ovidiu, een van de stagiaires, haalt ons op met de auto van school. Deze auto staat ons nu ter beschikking. Om 10.00 uur bezoeken we het algemene ziekenhuis waar we een gesprek hebben met de medisch directeur Iuliu Moldovan. We bespreken de mogelijkheid van stageplaatsen in het ziekenhuis voor leerlingen van het ROC ter Aa van de afdeling Mens en Maatschappij. Zij zijn welkom, geen probleem; er bestaat wel onduidelijkheid over de taken en functies van deze zorgstagiaires. Hierover moet informatie worden uitgewisseld tussen het ziekenhuis en de betreffende afdeling van het Ter Aa. Ook hebben we de vraag neergelegd of er faciliteiten geboden kunnen worden voor de stagiaires, voor wat betreft verblijf en begeleiding. Ook de mogelijkheid van ict-stagiaires naar het ziekenhuis hebben we besproken. Het ziekenhuis beschikt alleen over enkele losse pc’s en er is geen netwerk.

We zullen proberen om het verzoek, om een dertigtal computers, te honoreren. Ook hebben we de wens om medisch materiaal zoals verbanden, tandartsuitrusting enz. meegenomen.
Voor de stagiaires zijn buddy’s of mentoren nodig, die goed Engels spreken en voor de stagiaires de communicatie met de organisatie en de afdelingen verzorgen. We weten dat de ict-stagiaires op Ioan Bojor tegen problemen aanliepen van veelal praktische aard, waar ter plekke acuut een oplossing voor moest komen.). De geneesheer directeur is primair geïnteresseerd in uitwisseling tussen artsen en verpleegkundigen onderling.
Daarna hebben we een gesprek met de dermatologe die Ionci Stoika, de Roma zigeuner uit Comori, behandelt. De behandeling loopt, volgens de arts, naar wens ondanks de ervaring van Ionci. De behandeling gaat lang duren en het been zal nooit geheel genezen. De pc/monitor en printer die we vorig jaar aan haar hebben geschonken functioneren nog naar behoren.

Tegen de middag bezoeken we de school Lucian Blaga;
We ontmoeten de directrice Melinda Silaghi, haar man Lucian, die later arriveert, en een lerares Engels. We bespreken een bezoek aan Nederland in april 2009. We zullen voor een programma voor 3 dagen zorgen. Zij willen graag een partnership met een middelbare school hier ( Philips van Horne, Bisschoppelijk college of Strabrecht college).
We bekijken een bijzondere verzameling opgezette dieren die in het verleden door een docent verbonden aan het gymnasium Alexandru Ceusianu bij elkaar gebracht is. Het zijn dieren die in de dierentuinen van Roemenie een natuurlijke dood zijn gestorven. Ook bezoeken we de mediatheek met ict-apparatuur en een groep dansende en musicerende (violen) leerlingen die zich voorbereiden voor de nationale feestdag op 1 december.

‘s Middags gebruiken we een lunch op school.
Terug op Ioan Bojor ontmoeten we Ion Vultur, hoofd van de lagere school en Maria Ilin uit Comori. Van de gift van de basisschool uit Heeze wordt voor de schoolkinderen in de plaatselijke boekhandel voor € 340 aan boeken gekocht. De prijzen zijn een fractie van wat we in Nederland betalen.

’s Avonds bezoeken we vioolbouwer Mihai Harsan in Breaza.
Nadat we George thuis hebben afgezet komen we na lang zoeken moe in hotel Marion aan.

Donderdag 27/11:

In alle vroegte, 7.00 uur onze tijd, zijn we op het gymnasium Alexandru Ceusianu. We ontmoeten directeur George Atanasoaie en onderdirecteur Ildiko Reichenberger.
We bezoeken het natuurkunde kabinet van docent Horatio en kijken hoe het met de server is gesteld die ik in 2006 heb gebracht; ook willen we weten hoe het is met pc’s van de TU/E en met een professionele inktjet printer in de directiekamer. Ook nemen we een kijkje in een klas met alleen maar Roma kinderen.
We bespreken de behoefte om een netwerk aan te leggen met de aanwezige server in een speciaal daarvoor in te richten ruimte (ict-stagiaires Ter AA). Daarvoor is het nodig dat de school alvast nadenkt en besluiten neemt m.b.t. een speciale serverruimte, bepaalt waar de computers moeten komen en wat de functie van de server moet gaan worden. Er moeten ook tekeningen/plattegronden met de elektrische aansluitingen zijn.
Ook deze school krijgt een gift voor boeken; 4 leraren van de eerste klassen maken een selectie in de boekhandel ter plaatse ter waarde van € 250

Om 12.00 uur bezoeken we burgemeester Nagy Andras van Reghin, samen met de leerlingen van Roc Ter Aa en Sandra Lupescu.
De leerlingen geven tekst en uitleg over hun werkzaamheden op Ioan Bojor. Daarna bespreken we onze activiteiten in regio Reghin tot nu toe en in de toekomst o.a. netwerken aanleggen op scholen, ziekenhuis, stageplekken verzorgen voor stagiaires zorg en verpleging en ict. en het bezoeken van instellingen die hulp nodig hebben.
We bespreken de behoefte aan faciliteiten voor de stagiaires bij een verblijf van 3 weken tot 6 maanden: o.a. onderdak, vervoer (vliegveld en stad), buddy’s of mentoren.
Gesprek verloopt positief; burgemeester zegt hulp en ondersteuning toe, waar hij kan. Hij wil graag op de hoogte blijven .

Om 14.00 uur bezoeken we de burgemeester van Gurghiu, Laurentiu Boar. Deze wil graag uitgenodigd worden door de burgemeester van Heeze/Leende (Paul Verhoeven). De burgemeester wil agrarische bedrijven bezoeken en is benieuwd naar ons bestuurlijk systeem. Misschien is er een mogelijkheid voor een partnership met Heeze.
We bespreken tevens de mogelijkheid voor een uitnodiging voor de kinderdans/muziekgroep uit Gurghiu om naar Heeze te komen tijdens Brabantse dag. Uitnodigingen zijn nodig om faciliteiten te verkrijgen voor een bezoek aan Nederland.

15.00 uur: bezoek aan de school in Comori;

De in klederdracht uitgedoste kinderen brengen op school een aantal liederen ten gehore en daarna worden de, door de kinderen van Heeze geschonken boeken, uitgedeeld aan de kinderen van Comori. Ik moet het eerste stuk van een speciaal Kerstbrood aanbreken, daarna komen de kinderen en hun ouders aan de beurt. Later wordt er een eenvoudige lunch aangeboden op school. In de namiddag brengen we een bezoekje aan Ciurba (Snoopy, foto’s 2007) en wisselen we cadeaus uit( foto’s en drank!!).

Het is al donker als we de Roma familie van Ionci bezoeken. Met hem bespreken we onze bevindingen van het bezoek aan de dermatoloog in het ziekenhuis. Ionci wordt nogmaals duidelijk gewezen op zijn verantwoordelijkheid o.a. bezoek ziekenhuis en luisteren naar de arts. Het genezingsproces gaat heel langzaam en het been zal nooit 100% verbeteren. De wond wordt voornamelijk aan de oppervlakte behandelt. We geven Ionci zaad (tomaat, boon en meloen) voor zijn groentetuin.

Pas laat in de avond gaan we terug naar Reghin. We gaan nog even naar het appartement van de ouders van George, daar kunnen we naar het thuisfront telefoneren en maken we afspraken voor de volgende dag.

Ongeveer 23.30 uur naar hotel Marion terug.

Vrijdag 28/11:

8.00 uur (Roemeense tijd) zijn we weer op Gymnasium Alexandru Ceusianu.
We nemen foto’s van de autistische jongen die een financiële ondersteuning (medicijnen) nodig heeft. Ook brengen we een bezoek aan zijn moeder.
We hadden verwacht een financiële ondersteuning voor deze jonge te krijgen van de stichting Kans Plus uit Baexem/Weert. Verklaringen van de behandelende artsen, de school en de voorschriften van de medicijnen zijn in ons bezit. Echter in november blijkt het geld al elders uitgegeven te zijn.

We bezoeken nogmaals de dermatologe Diana in het ziekenhuis om het gesprek met Ionci terug te koppelen. We verzoeken om wat meer persoonlijke aandacht te geven aan zijn behandeling en vragen begrip voor zijn situatie. Hij moet met paard en kar ongeveer 28 km afleggen naar het ziekenhuis.

Daarna gaan we naar de school voor Roma’s in Apalina. Apalina is een plaatsje zuidelijk van Reghin en behoort tot de gemeente Reghin. Op deze school zitten ongeveer 300 leerlingen allemaal zigeuners. We spreken met verschillende docenten en zien hoe zwaar het werk voor hen is. Vandaag is het marktdag en een aantal kinderen uit de laagste klassen zijn afwezig.
Daarna gaan we naar Lunca, waar de familie Atanasoaie een huisje heeft. Onderweg bezoeken we even zijn landgoed met de nieuwe aanplant; Sea-buckthorn.
De ouders van George hebben een maaltijd bereid die we samen verorberen.

s’Avonds gaan we naar het appartement van George, waar zijn vrouw Gaby het avondeten klaar heeft staan. De kinderen, Anne en Maria, zijn naar bed. Tot 1.00 uur in de nacht hebben we met zijn drieën nog wat zitten babbelen en dommelen.

Om 1.00 uur komt iemand uit Gurghiu (geregeld door burgemeester Boar van Gurghiu) ons ophalen om ons in een oude Dacia naar het vliegveld in Cluj te brengen. De man heeft het uiterlijk van Anthony Quinn en de stem van Paolo Conte. We spreken elk onze eigen taal.